In de wolken - Reisverslag uit Cuzco, Peru van Sandor en Kiki - WaarBenJij.nu In de wolken - Reisverslag uit Cuzco, Peru van Sandor en Kiki - WaarBenJij.nu

In de wolken

Blijf op de hoogte en volg Sandor en Kiki

17 Mei 2015 | Peru, Cuzco

Vervolg Peru

Na een prima nachtbus met Cruz del Sur aangekomen in Arequipa. 12 uur verder en je zit op meer dan 2 km hoogte. Het is in Peru verstandig om eerst even goed te acclimatiseren voordat je naar nog grotere hoogte gaat. Gelukkig hebben we alle vier maar een klein beetje last van de hoogte gehad! Arequipa is een gezellige stad met leuke straatjes, gekleurde huisjes, een mooi klooster en een levendig plaza. We zijn nog een avondje erg goed doorgezakt met Ilse en Julia. De pub quiz in de wild rover was voor team 'ge wit it dikkels nie' niet zo'n groot succes. We wisten de vragen dan ook dikkels nie... Maar het was wel een onvergetelijke avond!

Samen met Hans en Nelleke zijn we naar de Colca Canyon geweest. Om hier te komen hebben we eerst een prachtige weg afgelegd over bergtoppen van bijna 5 km! We zijn hier ook even uitgestapt en omdat we nog niet helemaal gewend waren aan de hoogte gaf dit een raar en beetje duizelig gevoel. We genoten van de adembenemende uitzichten, prachtige kleuren en alpaca's langs de weg. De coca snoepjes aten we bij de vleet en coca thee kunnen we ondertussen niet meer zien. Sandor en ik zijn die middag nog naar hotsprings in Chivay geweest en aan het eind van de middag troffen we elkaar weer in Yanque, een echt Peruaans dorpje waar we hebben overnacht. De volgende dag zijn we naar een plek gereden waar enorme condors vliegen. Dat wat ontzettend gaaf was om te zien! We genoten daarom ook enorm van deze grote beesten van bijna 3 meter breed.

Vanuit Arequipa hebben we de bus genomen naar Puno, een stadje dat aan het Titicaca meer ligt. Helaas kregen we na ongeveer twee uur te hebben gereden pech onderweg. We stonden echt in the middle of nowhere en er was geen telefoon-bereik dus kon de busmaatschappij ook niemand contacten om ons te helpen. Uiteindelijk kwam er dan toch een monteur langs, en ongeveer vier uur later konden we dan eindelijk verder! We hadden weinig verwacht van Puno maar eigenlijk was het een super leuk stadje. Gelukkig hadden we een leuk hotel en een vast restaurantje waar we voor weinig een lekker menu aten met een overheerlijke pisco sour (een lekker peruaans drankje). Op zaterdag was er een geweldige lokale markt die ongelofelijk groot was en waar vooral ik heeeeeeel veeeeeel souvenirs heb gekocht.

Natuurlijk zijn we ook nog het Titicaca meer opgeweest. Sandor en ik besloten een tour te boeken waar we op Amantani zouden slapen, een eilandje in het meer. Daarvoor moesten we met de boot eerst langs de Uros eilanden, een soort drijvende eilanden. De geschiedenis erachter is wel bijzonder want de mensen die daar woonden vluchtten in die tijd voor de incas het water op. Nu is het alleen nog maar een toeristische trekpleister met zingende kinderen die zogenaamd de hele week naar school gaan behalve in het weekend (uuuuh het was donderdag???), souvenirs kraampjes en dus weinig soeps. Gelukkig was Amantani wel heel bijzonder. We sliepen bij het gezin van onze kapitein, zijn vrouw en dochter kookte heerlijke Peruaanse lekkernijen. Voor de superfood liefhebbers onder ons, quinoa komt hier vandaan! Na het avondeten kregen we allemaal de traditionele Peruaanse kleding aan en begon er een klein feestje op het binnenplaatsje bij ons huis. Een geïmproviseerde bar, Peruaanse muziek en volksdans maakte de avond helemaal compleet. We hebben ons goed vermaakt, vooral met Paul en Evianne die we daar hebben leren kennen, en net als ons de humor er wel van inzagen. Vanuit Puno hebben we de bus genomen naar Cusco waar we onze reis door Peru zouden eindigen.

Aangekomen in Cusco duurde het erg lang om een leuk hostel te vinden (veel vol, te duur of niet leuk). Maar goed koningsnacht stond voor de deur dus was het hotel een zorg voor de volgende dag. Met Claire, Yanick, Paul, Evianne, Kim en Eldert op onze koning geproost in een kroeg midden in Cusco. De kroeg was helemaal oranje versierd en echte Nederlandse klassiekers klonken door de boxen. De polonaise is ook meerdere keren ingezet! Wat een geweldige avond!

Natuurlijk zijn we naast struinen door Cusco ook naar Machu Picchu geweest. Dit stond voor mij als docente geschiedenis zeker op mijn lijstje. Voor ons geen Inca trail of wat dan ook want vele dagen hiken daar zijn wij niet zulke helden in haha. We noemen onszelf daarom ook wel de 'guinea pigs' onder de hikers. Met Hans en Nelleke vertrokken naar Aguas Calientes, en s'ochtends heel vroeg opgestaan voordat de zon opkwam om vervolgens de regen hard op het dak te horen vallen. Regenjassen aan en terwijl we onderweg naar boven waren werd het gelukkig droog. Rond 6 uur waren we bij Machu Picchu en de uitzichten waren adembenemend! De oude stad half in de wolken die langzaam wegtrokken, met de zon die doorbrak en de hoge bergen eromheen, iedereen werd er stil van, zo indrukwekkend. Onze gids was echter een grote mafkees die zijn werk niet al te serieus nam, wat zorgde voor kleine irritaties bij enkele medereizigers (achteraf kon daar hartelijk om gelachen worden). Uiteindelijk heeft hij ons wel van alles verteld en een mooie route afgelegd. We hebben na deze rondleiding nog een aantal uren over het terrein gewandeld en gewoon genoten van alles wat we zagen en de bijzondere sfeer die er hing.

In Cusco hebben we nog een leuke avond gehad met Paul en Evianne, die vertrokken naar Arequipa. Met Hans en Nekleke zijn we ook nog naar de sacred valley geweest. Eerst bracht onze privé chauffeur ons naar een dorpje waar we getuige waren van een bruiloft en prachtige muziek en dansende meisjes in traditionele kleding. We hebben een hele tijd voor de kerk gezeten, foto's gemaakt en genoten van alles wat er om ons heen gebeurde. Daarna zijn we naar een zout productie gegaan. Deze zout terrassen werden lang geleden aangelegd door de Inca's en worden nu nog steeds gebruikt.

Op onze laatste dag in Cusco hebben we Nellekes verjaardag gevierd. Als cadeau hadden Sandor en ik bedacht om een dagje Cusco samen te stellen. De dag bestond uit een overheerlijke lunch (inclusief een glaasje rode wijn en een taartje), een educatieve voormiddag namelijk het coca museum voor de geschiedenis, voordelen en gevaren van deze plant, en het hoofd programma; een fietstocht door Cusco! Wij alle vier op een spik splinter nieuwe mountainbike, helmpje op en gaan. Cusco wordt ook wel de navel van zuid Amerika genoemd en ligt dus in een dal maar heeft een aantal behoorlijk stijle straatjes. Na de vermoeiende maar super leuke fietstocht hebben we een pilsje gedronken in de Irish pub (Die hadden we wel verdiend!) en zijn we lekker gaan eten bij een lekker restaurant en hebben we geproost op een super leuke reis samen in Peru. Na het eten was het tijd om afscheid te nemen. Hans en Nelleke gingen de volgende dag naar Casa Lena, een project in de buurt van Cusco waar ze een paar dagen gingen meehelpen. En wij zouden de volgende dag vliegen naar Bogota, Colombia, voor ons volgende avontuur.

Ondertussen zijn we alweer een kleine twee weken in Colombia en we vinden het geweldig. De gekleurde huizen, overal muziek, lieve mensen, heerlijk warm en de Caribische sfeer. Ons volgende reisverslag zal daarom snel volgen! Wij blijven ondertussen genieten van alles wat we doen en meemaken.

Liefs,
Kiki en Sandor

• 17 Mei 2015 - 17:47

Hans:

Leuk hoor een verslag van een reis, waar ik zelf een groot deel van heb meegemaakt. Ik ben het helemaal met jullie eens....het was een super leuke tijd samen in Peru.

• 17 Mei 2015 - 17:55

Frans:

Hoi Kiki en Sandor,

Bedankt voor jullie mooie "brings-back-good-memories" verhaal, heerlijk om even weg te dromen over Zuid-Amerika, Peru.
    Ben enorm benieuwd hoe Colombia jullie bevalt: ik lees dat dit land steeds veiliger wordt om te bezoeken en dus langzamerhand op mijn "bucketlist" stijgt.

Geniet en blijf mooie verhalen schrijven,
    Frans

• 18 Mei 2015 - 08:24

Lily:

leuk om te lezen Kiki en Sandor!
    nog een fijne tijd!
    Hebben jullie al een beetje op de colombiaanse muziek gedanst?!!

• 18 Mei 2015 - 09:23

Marian:

Wat weer mooi om te lezen!!! Gisteren hebben we van Kaj afscheid genomen die nu gaat starten in Bolivia. Daardoor krijgen jullie verhalen weer n andere dimensie. Dank jullie wel voor het delen, het is echt een stukje meereizen! Geniet lekker verder, dikke kus

• 19 Mei 2015 - 13:39

Jet:

Hoi Kiki en Sandor,
    Dat alles ziet er schitterend uit! Leuk om over jullie super reis te lezen.
    Onvoorstelbaar wat jullie allemaal hebben gezien, meegemaakt en ervaren.
    Blijf in de wolken..... ( ....); en geniet!
    En vooral ook: kom heelhuids strakjes weer thuis.
    Liefs vanuit Hilvarenbeek.