Genieten! - Reisverslag uit Wanaka, Nieuw Zeeland van Sandor en Kiki - WaarBenJij.nu Genieten! - Reisverslag uit Wanaka, Nieuw Zeeland van Sandor en Kiki - WaarBenJij.nu

Genieten!

Blijf op de hoogte en volg Sandor en Kiki

29 Maart 2015 | Nieuw Zeeland, Wanaka

Hallo allemaal,

Weer een update vanuit Nieuw-Zeeland maar deze keer vanaf het Zuidereiland. Na een geweldige boottocht zijn we aangekomen in Picton, de plek waar de Ferry aankomt vanuit Wellington. Maar voordat ik hier verder ga moeten we een klein stukje terug in de tijd. Toen het vorige reisverslag werd geplaatst waren we aan het wachten tot we de Tongariro crossing konden gaan lopen. Gelukkig was het de volgende dag zover! Om half 8 ging de wekker en al op tijd stonden we aan de voet van de trekking met de zon in ons gezicht. Voor de lord of the rings fans onder ons, hier werd een deel van de film opgenomen, je zal het van de foto's wel herkennen. WAUW! Wat hadden we geluk. Het was strak blauw en er stond eigenlijk bijna geen wind. We gingen snel van start(misschien iets te snel) want al snel werd de beklimming zwaarder en zwaarder. Uitpuffen, wat drinken en weer door. Ongelooflijk wat een prachtig uitzicht, het was net een maanlandschap waar je overheen liep. Toen we op de top waren hadden we een mooi uitzicht over de emerald lakes. De terugweg ging sneller, lekker bergafwaarts! Toen we terug bij de auto kwamen bleek dat meneer Pekaar de lampen van de auto had laten aanstaan..... Gelukkig kregen we de auto nog aan de praat!

Door de hoeveelheid zon die we gehad hadden bij de crossing verlangde we naar meer! Dus eerst nog een overnachting in Kai Iwi beach op een leuke camping aan het strand. Het strand was hier pik zwart en de golven heel wild. Ook was er een geniale speeltuin met hoge kabelbaan waar ik als 23 jarige als een malle van heb genoten.
Vanaf 15 maart hebben we gewerkt op een boerderij in Manakau waar Keri een paar jaar geleden ook gewerkt heeft. We waren benieuwd waar zij zo'n top tijd had gehad en we konden natuurlijk een paar nachten gratis eten en overnachten. Beverly heeft een kleine boerderij waar allerlei dieren zijn. Ze brengt de boerderij naar plekken. Kinderfeestjes, scholen en gehandicapte maken gebruik van haar rijdende boerderij om samen met de dieren te zijn ("we bring the farm to you!" Onze ochtend begon met, jahoor, poopascooping oftewel poep scheppen van de paarden en de ezels. Gelukkig waren we met z'n drieën, er was nog een ander meisje, Lauren, die ons hielp. Verder hebben we de volgende dingen gedaan: het hek voor de kippen gerepareerd(de kleine kipjes konden er namelijk doorheen), paarden en ezels eten gegeven, het hok met peper dure katten verstevigd want er was er de vorige dag een ontsnapt, een prachtig afdak voor de kalkoenen gemaakt, kippen eten gegeven en natuurlijk niet te vergeten hok voor de geiten goat village afgemaakt. Hier was Keri toen er tijd aan begonnen en nu is het eindelijk klaar! Best veel dus in drie dagen! Daarnaast hadden we ook gelukkig wat vrije tijd en hebben we de omgeving goed kunnen verkennen. Beverly wist de leuke plekjes en wij reden er met onze Rocket naar toe. We eten in Nieuw-Zeeland weinig vlees omdat het heel duur is maar de dagen bij Beverly hebben we ons vlees gehalte flink opgekrikt. Zo hebben we een heerlijke kip op en was er in het dorpje verderop een slager die heerlijke broodjes worst verkocht voor maar twee dollar. Heerlijk met wat uitjes, ketchup en mosterd! Mmmmm!

Na het avontuur op de boerderij genoten we weer van onze vrijheid en kropen we onze camper in op weg naar wellington. Wellington is echt een hele leuke stad waar van alles te doen is. En jawel hoor een Aziatisch nightmarket.... Haha we liepen er even overheen en verbaasde ons weer over de prijzen voor een nasi die ze hier durven te vragen. Afzetters.

Het is hier nu herfst aan het worden en daar hoort natuurlijk ook soms regen bij. Dat is wel echt even wat minder en daar werden we dan ook flink chagrijnig van in het Abel tasman nationaal park. Gelukkig kan het ook super snel weer omslaan en sta je daarna weer te zweten in je bikini.

Na het Abel tasman park zijn we op aanraden van een Zwitsers stel nog verder naar het noorden getrokken. Cape farewell en wharariki beach. De omgeving daar was echt adembenemend. Het strand, 20 minuutjes lopen was echt prachtig. Hoge duinen, een super groot strand en een wilde zee. Met als hoogtepunt jonge zeehondjes die speelde in de badjes bij de rotsen. Super leuk! Daarna doorgereden naar cape farewell het noordelijkste puntje van het Zuidereiland. Prachtig!

Toen we onderweg waren naar de Nelson lakes besloten we toch nog een tussenstop te maken aan het strand aan de andere kant van het Abel Tasman national park, om het zonder de regen te kunnen zien. Toen we de volgende ochtend wakker werden, strak blauw, een heerlijk zonnetje en een prima temperatuur. Snel de camper uit, stoeltjes en tafel uitzetten en genieten maar. Het beddengoed hangt lekker uit te waaien en wij chillen heerlijk in de zon aan het strand. Toch nog het super mooie gouden zand en blauwe zee in de zon van de ansichtkaarten gezien. Nice! Even rust voordat we aan de lange tocht naar het zuiden beginnen. Ook hebben we een goddelijke burger met frietjes gegeten bij Fat Tui (beroemde burger tent) en wauw wat smaakte dat goed haha.

Daarna begon onze tocht richting het zuiden. De Nelson lakes bekeken, prachtig om gezien te hebben! We reden nog een stuk door (ondertussen heb ik ook wat kilometers gemaakt!) en kwamen toen bij de pancake rocks aan de westkust. De rotsen daar lijken echt op stapeltjes pannenkoeken. Prima camping voor een nacht aan een prachtig strand waar je liever niet wil zwemmen. Zo wild is de zee daar! Wat rij je daar door mooie landschappen, ruige kust en de mooiste plaatsjes. De volgende dag een glacier dag gehad waar we de Franz Jozef en fox glacier hebben gezien. Van verhalen gehoord dat je daar met gehuurde spullen en een gids de glaceer op kon. Door de opwarming van de aarde en dus het smelten van het ijs kon dat helaas niet meer! Tenzij je een helikopter vlucht kon betalen.... We maakte een wandeling en konden de glacier wel mooi zien liggen! Dat was een erg leuke dag waar we veel gelopen en gezien hebben. De ijs-dag afgesloten met een lekker vuurtje stoken en een van de mooiste zonsondergangen ooit.

Dan, Wanaka! Dat vonden we echt een geweldig plaatsje. Het ligt aan een groot meer met mooie bergen eromheen waar op de toppen nog sneeuw ligt. Heerlijk genoten van de mooie omgeving, biertje op het terras en wijntjes in de zon aan het meer (soms moet je jezelf even verwennen). Wat wil een mens nog meer? Oja en een berg beklimmen en er op de top achter komen dat de SD kaart niet in de camera ziet. Shit!

Tot de volgende keer maar weer! Wij genieten nog even in NZ, het ene plekje nog mooier dan het andere. 8 april vliegen we naar LA om vervolgens 10 april in Lima (Peru) aan te komen.

Byeeeeee!

• 29 Maart 2015 - 12:47

Manuela Keeris:

Mooi verslag. Veel plezier nog.

• 29 Maart 2015 - 14:08

Hans:

Prachtig om via jullie reisverhalen met jullie mee te reizen! Trouwens...ik heb nooit geweten dat jullie zo handig zijn op de boerderij. Die kwaliteiten komen in Peru misschien nog goed van pas!

• 29 Maart 2015 - 16:54

Frans :

Awesome story "kiwi's, jullie boffen met het mooie weer want vrienden van mij, die ook op wereldreis zijn, waren daar ook ong 1 week geleden! Hier was het vandaag een volledige regendag ☔️☔️☔️☔️. Nog levende kiwi's gespot of de brutale Kea's? Groetjes

• 30 Maart 2015 - 10:02

Lotte H:

Heeeeeeerlijk! Ik ben benieuwd naar jullie foto's, het klinkt zo mooi allemaal!
    Nog lekker een week genieten daar en dan weer door naar de andere kant van de wereld... Wat een leventje jongens:)
    Enjoy en veel liefs!

• 30 Maart 2015 - 11:43

Rens:

Goeiendag wat een reis! En zelfs Breda pils zag ik!

• 30 Maart 2015 - 15:50

Sanne De L:

Jaloers op de zon, het land en de avonturen!! En huh.. foto's!!!! Ik wil meer zien! :-) Dikke kus en geniet van jullie laatste weekje daar! Op naar het volgende avontuur! Dikke kus